ROSIŃSKI - VAN HAMME
Thorgal


THORGAL - kolekcjonerska gra karciana

cover
    "Zostań bohaterem sagi o Thorgalu! Wypełnij misje godne herosów. Pokonaj przeciwników. Przeżyj przygody i zdobądź skarby, walcz z potworami i ludźmi, przeciwstaw się woli bogów Asgardu. U Twego boku staną bohaterowie sagi o Thorgalu, znani Ci ze wspaniałej serii komiksów."
                               
    Tymi słowy zaczyna się książeczka zasad kolekcjonerskiej gry karcianej THORGAL, która miała swą premierę w kwietniu 2002 roku. Autorami gry są Maciej Kocuj i Robert Siniakiewicz a wydawcą Egmont. Poniższy artykuł będzie próbą przedstawienia gry głównie miłośnikom serii komiksowej, bez zbytniego zagłębiania się w techniczne aspekty gry.

 Parę słów o samej grze i zasadach, których uniknąć się nie da
    Aby zacząć rozgrywkę, wystarczy (teoretycznie) zakupić zestaw podstawowy składający się z 60 kart (10 gwarantowanych, 2 rzadkie, 12 częstych i 36 bardzo częste) i książeczki zasad. Kolejne karty możemy dokupić w zestawach 8-kartowych (tzw. busterach), zdobyć drogą wymiany bądź zakupić pojedyncze karty od innych graczy. W sumie istnieje 255 wzorów kart plus 10 premiowych (swego czasu dostępne jako dodatki do magazynów lub nagroda za przesłanie 10 pustych opakowań po busterach) czyli łącznie 265 wzorów!
Musimy pamiętać, że istnieje 6 rodzajów kart. Są to:
-    Misje -  podstawa każdej talii, dzięki wypełnieniu misji zdobywamy punkty potrzebne do zwycięstwa.
-    Bohaterowie - czyli nasi ulubieńcy (lub nie) z kart komiksów. Główna siła, dzięki której wykonamy misje.
-    Stwory - karty, których głównym celem jest przeszkadzanie bohaterom.
-    Podstępy - czyli wszystkie losowe "niespodzianki", które mogą spotkać naszych bohaterów i pomóc im lub nie.
-    Przedmioty - co to za Thorgal bez łuku? :)
-    Czary - różne "niespodzianki";, tym razem nie losowe :)
Ponadto, karty charakteryzuje różna częstotliwość występowania. Generalnie można powiedzieć, że im "mocniejsza"; karta, tym rzadziej występuje w zestawach.
Gdy już uzbieramy wystarczającą naszym zdaniem ilość kart (uważajcie, tutaj powiedzenie, że apetyt rośnie w miarę jedzenia sprawdza się w 100%), tworzymy naszą talię i zaczynamy zabawę.
Sposobów dobierania kart do talii jest tysiące, możemy stworzyć talię opartą np. na wikingach lub na czarodziejach, może być to talia ofensywna (nastawiona na wykonywanie misji) lub defensywna (przeszkadzamy jak możemy i w międzyczasie staramy się wypełnić jakąś misję). Proces tworzenia talii jest jedną z najprzyjemniejszych rzeczy w grze (przyjemniejsze jest tylko oglądanie jej skuteczności) i wymaga chwili zastanowienia (im więcej kart tym większe możliwości doboru kart ale i większe rozterki typu dołączyć kartę czy nie). Musimy pamiętać, że zasady nakazują minimum 55 kart w talii i nie powinniśmy przekraczać liczby 70. Doświadczenie uczy, że im mniej kart tym lepiej. Dodatkowo możemy zamieścić w talii do trzech tych samych kart.
Gra się aż do momentu, gdy któryś z graczy osiągnie określoną ilość punktów zwycięstwa (standardowo 7, ale można tę liczbę zmieniać). Czas rozgrywki jest rożny, może to być 10 minut lub trwać nawet ponad godzinę (zależy ilu jest graczy i jak jest stosunek "mocy" pomiędzy ich taliami).

 A jak to się ma do komiksu?
    W karciance możemy spotkać bohaterów, przedmioty i sytuacje z pierwszej serii komiksów wydanej przez Orbitę i KAW. Aczkolwiek zeszyt "Łucznicy" i historia związana z krainą QA znajdą swoje miejsce dopiero w dodatku (planowany na lato 2003). Karty są ślicznie wykonane, bardzo mile jest patrzeć na kadry z komiksów i momentami aż się człowiek dziwi, że ta scena lub rysunek występują w komiksie (nadmienić należy, że jakość ilustracji przewyższa często te z komiksów). Autorzy starali się zachować zgodność z realiami serii. I o ile można dużo, np. Jolan razem z Volsungiem z Nichor może wykonać jakąś misję, to na wielu kartach występują specyficzne ograniczenia. Na przykład w grze mamy dwie wersje Ewinga. Pierwsza - "Hrabia z dworu Shardara" jest słabsza, ilustruję ja rysunek Ewinga w ładowni galery. Druga "Ewing kusznik" jest mocniejsza, widzimy hrabię podczas finałowego pojedynku z Thorgalem, i ta wersja karty nie może występować w tej samej drużynie co Thorgal (siła rzeczy muszą być przeciwko sobie). Wielu głównych bohaterów serii ma swoje dwie wersje w grze, jedną słabszą, drugą silniejszą, z właściwościami ilustrującymi ich rozwój, np. "słabsza" Shaniah może usunąć Aaricię ze stołu (skąd my to znamy? ;) a "mocniejsza" odbiera innym bohaterom przedmioty (to też nam się kojarzy). Dodatkowo karty bohaterów wyłuskują ich charakter, tzn. we właściwościach karty może się pojawić słowo dobry lub zły. Jest to istotne przy niektórych misjach, np. "Podstępne zabójstwo" zilustrowane martwym Sigurdem jest misją, której nie mogą wykonywać dobrzy bohaterowie. I od razu odpada Thorgal i inni stojący po "jasnej stronie mocy".      
Jednym słowem, karcianka nie toczy się w jakiejś oderwanej rzeczywistości, możemy rozgrywać nowe wersje przygód naszych ulubieńców, tworzyć czasami nieprawdopodobne sojusze (ale w granicach rozsądku) ale równie dobrze uda nam się prawie że odtworzyć przebieg jakiejś przygody z kart komiksu. Miłośnicy komiksu mają z gry o wiele większą frajdę niż osoby nie mające styczności z serią (wiem z własnego doświadczenia i poczynionych obserwacji). 

 Podsumowując
    Karcianka THORGAL jest dosyć udana, zasady proste i przejrzyste, opanowanie ich i rozpoczęcie rozgrywki to dosłownie dwa kwadranse. Gra toczy się szybko i dynamicznie, wzbudza emocje, nie ma długich i nudnawych przestojów bądź półgodzinnych przygotowań do zagrania jakiegoś atutu. Miłośnikom komiksu dostarcza ponadto podwójnej przyjemności (karty są naprawdę śliczne, plus miło jest patrzeć jak bohaterowie serii tańczą jak im, a raczej nimi zagramy :). Gorąco polecam, zakup startera to koszt dwóch komiksów, a dostarczy rozrywki na dłuższy czas niż jedno popołudnie.  
 

Gra karciana THORGAL w sieci:

...  www.egmont.pl/thorgalccg - oficjalna strona gry, FAQ, zasady, lista kart
...  karcianki.gildia.com/thorgal  - m.in. dużo ciekawych materiałów na temat składania talii
...  www.cybra.pl/thorgal - strona autorów gry


...  Tekst przygotował: Maciej Przerwa

 
   
strona główna | publikacje